[FMP]
Na PIT-11 musi znaleźć się właściwy PESEL lub NIP zatrudnionego
Podmioty wystawiające PITy-11 muszą pamiętać o prawidłowym wskazaniu w nich identyfikatora podatkowego podatnika tj. numeru PESEL lub NIP.
Podkreślmy, że numer PESEL jest właściwy w przypadku osób objętych rejestrem PESEL, które w roku podatkowym:
– nie prowadziły działalności gospodarczej,
– nie były zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług,
– nie były płatnikami (zarówno składek na ubezpieczenia społeczne/ubezpieczenie zdrowotne jak i podatku np. z tytułu zatrudnienia pracownika).
Dla osób / podmiotów, które nie spełniają chociaż jednego z powyższych warunków, właściwy jest numer NIP (dotyczy to więc osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, a także osób fizycznych niespełniających wymogów pozwalających na ich identyfikację na podstawie numeru PESEL).
Resort finansów w komunikacie zamieszczonym na swej stronie internetowej w dniu 20 października 2021 r. przypomniał pracodawcom o konieczności podawania w wystawianych informacjach PIT-11 poprawnego PESEL lub NIP zatrudnionej osoby.
W komunikacie tym czytamy:
„Przypominamy o obowiązku wpisywania przez płatnika prawidłowego identyfikatora podatkowego NIP/PESEL podatnika (pracownika) w dokumentach PIT
- Błędem jest np. wpisywanie ciągu takich samych cyfr (jak np. 1111111111 czy 9999999999).
- Rzetelne wpisanie danych w informacjach przekazywanych do urzędu skarbowego pozwoli na jednoznaczną identyfikację pracownika.
Prawidłowe wpisanie NIP/PESEL pracownika umożliwia:
- wygenerowanie i udostępnienie przez urząd skarbowy pracownikowi zeznania podatkowego w usłudze Twój e-PIT na podatki.gov.pl,
- zalogowanie się przez pracownika do usługi Twój e-PIT z wykorzystaniem jego danych podatkowych PESEL lub NIP,
- złożenie zeznania podatkowego przy użyciu np. bezpłatnego systemu e-Deklaracje, dostępnego na podatki.gov.pl,
- skorzystanie przez pracownika z przysługujących ulg i odliczeń oraz zwrotu nadpłaty podatku.
Tym samym brak właściwego PESEL lub NIP w przekazywanych informacjach podatkowych uniemożliwi bądź utrudni pracownikowi wywiązanie się z jego obowiązków podatkowych w PIT.
Od 1 czerwca urzędy gminy mogą nadawać numer PESEL cudzoziemcom
Od 1 czerwca 2021 r. urzędy gminy mogą nadawać cudzoziemcom numer PESEL do celów podatkowych na ich wniosek.
Jest to możliwe dzięki wejściu w życie zmiany ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie definicji podatników, których identyfikatorem podatkowym jest PESEL.
Dzięki zmianom płatnicy mogą wywiązać się z obowiązku wskazywania prawidłowego identyfikatora podatkowego swoich pracowników. To natomiast daje urzędom skarbowym możliwość jednoznacznej identyfikacji podatnika i udostępnienia mu zeznania podatkowego, np. w usłudze Twój e-PIT.”.
Ciąg cyfr w PIT-11 za 2021 r. zamiast numeru PESEL obcokrajowca dozwolony – wyjaśnienie resortu finansów
Ministerstwo Finansów w odpowiedzi z 25 października 2021 r. na zapytanie Wydawnictwa GOFIN wyjaśniło, że:
- na chwilę obecną nie jest zablokowana możliwość składania informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy bez prawidłowego numeru identyfikacyjnego podatnika;
- w rezultacie PIT-11 za 2021 r. (i za lata wcześniejsze) będą obsługiwane w sposób dotychczasowy, co oznacza, że nadal będzie możliwe podanie ciągu tych samych cyfr „1111111111” lub „9999999999” zamiast identyfikatora podatkowego podatnika;
- powyższe nie zmienia jednak faktu, iż brak NIP lub numeru PESEL w przekazywanych informacjach podatkowych może utrudnić pracownikowi wywiązanie się z jego obowiązków podatkowych. Podanie NIP lub numeru PESEL pozwala na wygenerowanie i udostępnienie zeznania podatkowego pracownika w usłudze Twój e-PIT, zalogowanie się do tej usługi z wykorzystaniem danych podatkowych czy złożenie rocznego rozliczenia podatku dochodowego przy użyciu systemu e-Deklaracje.
[/FMP]